en av de värsta veckorna i mitt liv!

Namn; Maria Carlstedt

Min Praoplats: S/S Norrtälje


Att praoa på S/S Norrtälje lät först som att de skulle bli jättekul, jag hade aldrig varit norrtälje båten så jag tänkte

att nu kan jag iallafall se hur det ser ut.

På måndagen när jag kom dit så visste jag inte vart jag skulle ta vägen någonstans, ingen kom och mötte mig

heller så jag blev lite förvirrad. Tillslut kom en av arbetarna som började samtidigt med mig, så jag följde efter honom.

När jag väl kom in blev jag pressenterad för de andra arbetarna och sen skicka de mig att leta upp kläder som

skulle finnas någonstans inärheten av där man bytte om.

När jag sedan bytt om skicka de upp mig för att möta den som skulle ta hand om mig den veckan, Micke hette han.

Han satte mig på potatisskalning och skära dem i klyftor på en gång.

Efter Ca en halvtimme av skalning och skärning fick jag äntligen byta, Jippie tänkte jag, som hoppades på att få lära

mig något skojjit. Men ack så jag bedrog mig, istället fick jag skära falukorv lika dant som potatisen, men denna gång

behövde jag iallafall inte skala något.

Sedan så fick jag diska och det var det jag fick göra resten av dagen. Runt 3 så fick jag sluta men innan skulle jag få lite av

maten som blev över.

På Tisdagen fick jag stå i kallköket. Där fick jag riva av saladsblad av isbergssalladshuvuden och sedan riva dem i mindre

bitar. Det fick jag göra mest hela dagen.

På Onsdagen fick jag göra nästan samma sak som dag två bara det att nu hade det kommit en pall med massa grönsaker

så den fick jag ta reda på. Lägga allt på rätt ställe var lite svårt i och med att jag inte visste vart de skulle va, så ja var tvungen

att springa och fråga nästan hela tiden. Så det tog en tid.

På Torsdagen kommer jag inte riktigt ihåg vad jag gjorde, jag stod nog mest och fantiserade om Frankrikeresan jag skulle

göra på lördagen. Så den dagen gick rätt snabbt.

På fredagen fick jag göra salladen som gästerna skulle äta plus att jag var jättenervös inför frankrike.

Sedan Utvärderade Micke mig med Chefen för båten. Efter det fick jag sluta och jag åkte hem för att klockan 4 på lördagsmorgonen

åka till arlanda för att ha den bästa semestern i mitt 16 åriga liv.

Alla dagar avslutades med "middag" av det som blev över av det som de lagat till gästerna.

Personerna där var himla trevliga men de behandlade mig som att jag skulle vara värsta proffset och visste allt.

De sa att jag skulle ha frågat lite mer, men i och med att jag inte är så intresserad av att laga mat (jag ska gå hotell/turism)

så blev det lite tråkigt för mig. Jag hade gärna stått över att praoa på resturang men det kan ju behövas sen.

Men som tur va så behövde jag inte vara där mer än en vecka.
image36


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0